Follow on Bloglovin.....Kladdkakans dag!

Idag är det fredag, men inte vilken fredag som helst. Det är kladdkakans dag. Har velat baka en kladdkaka hela veckan och nu blev det lite press på mig att göra det idag. Passade även på att prova mina nya produkter från Mindre Socker. Ett naturligt strösocker och floursocker att snöa över den färdiga kakan. Även min mjölk- och glutenfria choklad som jag fick åkte ner i smeten. Känner verkligen ingen skillnad i smak. Smakade som vilken kladdig kladdkaka som helst. Fast med mindre kalorier (då sockret försvann) och den kunde blivit både gluten- och laktosfri helt om jag hade haft ett annat mjöl och smör. Ska testa med smaklös kokosolja och något nötaktigt mjöl nästa gång.
 
Recept 8port:
2,5dl vetemjöl
2 ägg
125g smör
2tsk vaniljsocker
5msk kakao
100g mörk choklad
3dl socker/sötströ
(2msk vatten hade jag i, i slutet)
Smör och ströbröd för formen.
Floursocker att strö över.
 
Smält smöret och håll i chokladen, rör om. Blanda dom torra ingredienserna i en bunke, ägg och socker i en annan. Häll chokladsåsen i ägg och socker bunken. Sedan blandar du i det torra i där också. Kanske behövs lite vatten för att allt ska bli lite kletigare och lättare att blanda. Smeta ut i den smörade formen och ställ in i ugnen ca 30min på 150grader celsius. Ät och njut, med gott samvete!
 
Hela min kaka gick på ca 2000kcal och en bit gick på ca 250kcal. Hur bra som helst ju! Den flög inte iväg, då jag hade i ett kalorifritt socker i. Helt sjukt! Plus lite grädde och hallon då. Men det räknade jag inte med, alla har inte det.
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Frossle.com Omega 3 + Krill frÃ¥n Natusal Vitaminbutiken Kenkou - Online Hälsokostbutik Kom i form till sommaren! FÃ¥ daglig energi! Vitalas Vitalslim NyaLiv.se körkort Högskoleprovets övningbok

ScandicPartner's Affiliateprogram

Tjäna pengar på nätet. Få 300 kr i startbonus - anmäl dig nu!
www.scandicpartners.se

Faktureringsprogram online

Blixtsnabb & enkel fakturering online med Faktura24. Testa helt gratis NU!
www.faktura24.se

Högskoleprovet nya övningsbok

Få toppresultat på Högskoleprovet med högskoleprovets övningsbok.
www.högskoleprovet.se

Alla nya Körkortsfrågor

Ta körkort plugga online. Teoriprov med alla nya körkortsfrågor.
www.körkort.se